Mikä onkaan palkitsevampaa, kuin tyytyväinen asiakas? Kun kaikki sujuu kuten oli suunniteltu, jokainen voi rentoutua ja tietää, että homma on hoidossa. Asiakkaat eivät pidä epämukavuusalueelle menemisestä, he haluavat turvallisen olon. Samoin he haluavat tietää, että työskentelevät ammattilaisten kanssa. Kaikilla on turvallisempi olo, kun tiedetään että projekti menee kuten suunniteltu. Tarjouksesta laskutukseen. Oli sitten kyse fyysisistä tuotteista tai laskutettavista tunneista.

Näytä myyntiprosessin vaiheet asiakkaalle

Asiakkaat pitävät siitä, että tietävät miten projektit etenevät. Kuten sanottua. läpinäkyvyys on kaiken perusta. Tässä on joitakin asioita, joita voisi pitää mielessä projektin alussa:

  1. Kuuntele, mitä asiakkaat sinulle kertovat
  2. Näytä, että ymmärsit asiakkaan briiffin ja tee ehdotuksia perustuen faktoihin
  3. Anna arvio, mitä projekti voi pääpiirteittäin maksaa
  4. Visualisoi askeleet eteenpäin
  5. Tee hienosäätöä
  6. Näytä lopullinen ehdotus
  7. Käy läpi koko prosessi ja kysy asiakkaalta, mitä mieltä he olivat projektista
  8. Suunnittele seuraava projekti ja opi virheistä

Asiakastapaaminen

Käy projektit läpi tiimisi kanssa

Ota aikaa myyntiprojektin päätyttyä ja käy se läpi siihen osallistuneiden henkilöiden kanssa. Yritä oppia, mitä voisi vielä parantaa ja miten prosessista voisi saada vielä helpomman. Aina on tilaa parannuksille. Ota hyöty irti tehdystä työstä ja monista se seuraaville asiakkaille, näin säästät tulevaisuudessa aikaa ja hermoja. Tämä myös tekee yleensä olon varmemmaksi ja rentoutuneemmaksi, kun käyt asioita läpi asiakkaiden kanssa. Myös he huomaavat tämän varmuuden ja ovat valmiimpia ostamaan. Tähän kaikkeen tarvitset toki työkaluja, joilla hoidat työpäiväsi helpommin ja jäsennellymmin. Kirjoita ylös kalenterimerkintöjä, toimenpiteitä, jaa tiedostoja ja esitteitä sekä laskuta suoraan tekemiesi tarjousten pohjalta. Näin voit nauttia työn hedelmistä ja kaikki tietävät missä mennään. Ota rennosti ja tartu uuteen keissiin.